RUOKAA, HIERONTAA JA KIINTEÄ PISTE
"Antakaa minulle kiinteä piste niin vipuan maailman paikaltaan"
sanoi Arkhimedes leikkisästi. Ikävän monasti totena otettu
"Seuraa Johtajaa"leikki ei olisi edes mahdollista ilman uskon
naulaa avaruuden muurissa. Ydinfyysikot unelmoivat perushiukkasestaan,
monet muut oman ymmärryksensä mukaisesta pisteestä, mieluimmin
ympyrästä, joka ei liikkuisi, jota ei tarvitsisi epäillä,
jonka sisällä olisi kaikki selvää, jolla voisi turvassa
levätä aurinkomme hurjastellessa tuntematonta rataansa linnunratamme
laitamilla.
Michio Kushi on monen muun lailla unelmoinut "uskonnon, filosofian,
tieteen, kulttuurin, ruumiin, sielun, hengen ja yhteiskunnan ilmiöt
yhdistävästä yhteisestä lähtökohdasta".
Noihin kahteen viimeiseen sanaan kompastuu sukupolvi toisensa jälkeen,
käyvätpä ne vielä hengenkin päälle jos uskonnosta
on kysymys, yhteinen lähtökohta kun vaatii että maapallolla
sitten uskotaan samalla tavalla joka iikka tai nirri pois. Psykologiset
yhteiset lähtökohdat vievät onneksi vain mielisairaalaan
tai professuuriin, lievemmissä muodoissa aviosiipan kasvattamiseen.
- Lukemattomat ja luetut ovat ne kirjat, joissa tekijä esittelee oman
pienen lähtökohtansa, jonka kautta selittää kaikki
maailman ilmiöt. Olen väsyksiin asti tavannut kirja kirjan, vuosi
vuoden jälkeen Kushinkin käyttämän mitä klassisimman
ja kaikkien uskonsuuntien harrastaman "Ainoa Oikea ei ole Ainoa Oikea
vaikka onkin Ainoa Oikea"- tempun:
Rukoilkaamme:
Amen.
Makrobiotiikka on Kushin yhteinen lähtökohta, jonka kautta
hän selittää todella kaikki. Niinpä ei edes hämmästytä,
että eräänkin kaavion nimenä on vaatimattomasti "Ruoka
ja maailmankaikkeuden rakenne". Muutoinkin näyttää
Kushi tietävän aivan mahdottomasti. Hän kertoo miten muutaman
viimeisen miljardin vuoden aikana on maapallo kehittynyt. Hän tietää
että värähtely- tai henkimaailman kehitys etenee ihmismaailmaan
nähden päinvastaiseen suuntaan, että pystykivet välittävät
bioenergeettisiä aaltoja peltoihin ja metsiin, että universumin
laajeneminen ei johdu Suuresta Pamauksesta vaan logaritmisesta spiraaliliikkeestä,
"jota ratkaisua Einstein ei onnistunut täysin oivaltamaan",
sillä valon nopeus ei olekaan vakio vaan sen nopeuden muutos on alkulähteen
etäisyyteen nähden käänteinen läheten ääretöntä,
jne jne.
Kun hoidamme ruokamme ja ruokailumme Kushin lukemattomat "sinun
tulee, sinun täytyy"-ohjeet muistaen, hoituvat kaikki muut elämämme
puolet itsestään. Verenkuvamme, terveytemme, mielemme ja ajattelumme,
henkemme ja unelmamme yhdentyvät, pystymme vaikeuksitta ymmärtämään
toisiamme ja rauha säilyy maan päällä. Lapsesikin saavat
silloin pitkät korvannipukat, jotka merkitsevät onnea sekä
ruumiillista ja sielullista vakautta. Kaikkien häiriöiden syy
on ravinnon väärä käyttö. Siispä pureskele
ruokasi vähintään 50 kertaa mieluummin kuitenkin enemmän,
sairaana ainakin 150 kertaa, sitä paremmin voit, on yksi kirjan viisastenkivistä.
Klassisia ravintoainetaulukoita ja valtaisia määrä suosituksia
eri ravintoaineista löytyy tietysti myös. Keskeinen sanoma on
se vanha tuttu: älä syö jalosteruokia, syö luonnollista.
Malliruokavalioon kuuluu täysjyväviljaa 50-60%, papuja ja merikasveja
(joista Oulun seudun emännät voivat valita esim. kombun, wakamen,
norin, dulsen, hikizin tai aramen) 5-10%, kasviksia 20-25% ja keittoja
5-10%.
Kushin asenne on myönteisen humanistinen, ja hänen kosmiset
iloittelunsa sointuvat melko pitkälle yksiin itämaisten filosofioitten
punaisen langan kanssa. Silti hän on seuraajiensa lailla makrobiotiikan
liekaan sidottu, joka johtaa lampaansa vain yhdestä portista taivaan
iloihin. Ei ole ihme, että tämä maailmoja syleilevä
ja samalla kertaa turvallisen "näin on, seurakuntalaiseni"-sanoman
välittävä kirja on käännetty jo yhdelletoista
kielelle. Olen täysin vakuuttunut siitä että monet lampaat
ovat terveystaivaan löytäneetkin, parantuneet ja voineet paremmin
makrobiotiikkaan innostuttuaan - kuten tuhansiin muihinkin uskon- ja hoidonsuuntiin.
Terve makrobiootikko on toki arvokkaampi ilmiö kuin sairas vääräuskoinen.
Länsimaisuudesta hän hyödyntää tieteellisen tutkimuksen
loputtomia toisiaan vastaan sotivia karriääritutkimuksia valitsemalla
niistä vain makrobiotiikkaa suosivia. Näinhän tekevät
tietysti kaikki oman asiansa ajajat.
Tunnetuin Kushityyppinen tulisieluinen ravintosaarnaaja, vaan ei aivan
niin lennokas, ja aggressiivisempikin, oli Pohjoismaiden oma tuote Are
Waerland jo 1940-50-luvulla. Hänen sanomansa sopi kuin nakutettu uusrehusteluaikakauteemme,
ja sai siksi armon nousta haudastaan Kariston herättämänä
suomenkielisillekin lukijoille (Are ja Ebba Waerland: Terveyden
avain.
Karisto 1986).
Kushin kohderyhmäksi sopivat kiihkoilijoiden ohella sielultaan
vain senverran herkät ja ihanteelliset, jotka tajuavat jonkin olevan
vinossa niin itsessään kuin yhteiskunnassa, mutta joita ei analyysi
eikä intuitio kuitenkaan pelasta Ainoan Oikean kaupparatsuilta. Vaan
voida hyvin ja uskoa sinisin silmin on toki ihanampaa kuin voida huonosti
tai heilua raitilla pullon ja puukon kanssa.
Pehmeiden elämäntapaideologioiden nipussa tapaa enemmistö
olla kaakosta tulleita. Shiatsuhieronnan ja makrobiotiikan yhdistäminen
näkyy John Lewisin omassa firmassa, Makrobioottinen Shiatsuopisto
kun on nimeltään. Samanlaista ruoan märehtimistäkin
hän ehdottelee kuin Kushi. Helsingin Shiatsu-klinikkakin Lewisillä
on, ja opettajantutkinto (shiatsun vai makrobiotiikan?) on hankittu Kushi-instituutissa
Englannissa. Lewisin Shiatsu näyttää olevan hyvin lähellä
myös akupunktiota, hiukan kaukaisempina sukulaisina myös naprapatia
ja kiropraktiikka ("nikamanniksauttelu").
Lewisiläinen Shiatsuhieronta eroaa naistenlehtien venyttelyohjenaurettavuuksista
hiukan, tekstin puolesta. Kuvathan pruukaavat olla näissä hierontakirjoissa
samanlaisia: toinen toisen, tavallisesti eri sukupuolta olevan, kimpussa.
Uroon kuvien oletan esittävän Lewisiä itseään,
nuorenpuoleista salskeata hujoppia Original Nike-verkkareissaan. Tämän
kirjan kuvat eivät kuitenkaan sisällä alastonkuvia eikä
hierontapatjoja takkatulen räiskeessä kuten Lucinda Lidell &
kumpp. hieronnan, shiatsun ja vyöhyketerapian sinänsä aivan
mukavassa ja vapaahenkisessä opaskirjassa Hieronta
(Weilin+Göös 1986).
Lewis vaistoaa ehkä osittain, että tekniikkaa tekniikkana
tarvitaan vain niille, jotka eivät vielä pysty välittömään
toimintaan, eivät uskalla vielä kuunnella itseään ja
toista, jolloin mitään tekniikoita ei enää tarvita,
vaan jokahetkinen ainutlaatuinen tilanne sinänsä ohjaa toimintaa,
hieronta yhtenä niistä. Sen verran usein hän tähdentää
tilanteen kokonaisvaltaisuutta ja sen kuuntelemista painallustekniikoiden
lomassa.
Hiukan hän sentään näille itähierontakirjoille
tyypilliseen tapaan (vakavissaan?) hullutteleekin: "Tartu jalkaterään,
pyöritä sitä ja vedä jokaista varvasta. Mahdollinen
poksahtava ääni johtuu patoutuneen energian vapautumisesta jostakin
energiameridiaanista." Höpsöä lukijaa ällistyttelevää
samanlaista tyhjäntärkeää hömpönpömpötiä
ovat väitteet, joiden mukaan jokin liike aktivoi munuaismeridiaanin
energiaa, vahvistaa hermostoa tai tasapainottaa pään energiaa.
Vaan vahvistipa mitä vaan niin kivahan se on kun toinen oikein antaumuksella
platkuttaa. Oletanpa Shiatsun helpottavan joitain vaivoja fyysisenkin mekanismin
kautta.
Markku Siivola